Ben jij het antwoord op de vraag aan de Google zoekmachine?

Internet heeft voor lokale ondernemers het vinden van klanten drastisch veranderd. Consumenten stellen hun vragen namelijk vaak eerst aan de grote verkoopconsulent Google. Ook als men op zoek gaat naar producten en diensten die gewoon om de hoek verkrijgbaar zijn. Het probleem is dat (kleine) winkeliers doorgaans niet goed zichtbaar zijn op Google, waardoor ze deze klanten mislopen. Heel erg zonde en ook heel erg onnodig zoals ik hieronder zal laten zien.

Stel dat iemand een nieuwe fiets zoekt. Meestal gaat diegene zich dan online oriënteren. Bijvoorbeeld door te googelen op ‘sportieve herenfiets’. Terwijl er in Rijswijk maar liefst zeven fietsenwinkels zijn, krijg ik er maar eentje te zien in de zoekresultaten. De eerste vier die ik zie zijn sowieso betaalde advertenties van professionele sites die helemaal niet in Rijswijk zitten, maar fietsen online verkopen. De kans dat deze fiets nu bij een van de fietsenwinkels in Rijswijk wordt gekocht, is erg klein.

Hetzelfde geldt voor andere zaken zoals restaurants. Ze zijn er wel, maar veel klanten weten ze niet goed te vinden. Hoe zorg je er nu voor dat je als lokale winkelier toch zichtbaar bent? En is Google daarvoor de enige manier? Ik geef je 3 manieren om meer lokale klanten te bereiken.

1- Zorg dat klanten je bedrijf kunnen vinden

Meld je bedrijf gratis aan bij Google Mijn Bedrijf. Met Google Mijn Bedrijf kom je rechtstreeks in contact met klanten, of ze je nu zoeken op Google Zoeken, Maps of Google+. De meest bedrijven hebben dit al, echter is het raadzaam regelmatig iets aan te passen of toe te voegen. Een nieuwe foto of een aanpassing van de omschrijving herkent Google als activiteit en zal dit belonen door je vindbaarheid te verbeteren.

Gebruik Google Mijn Bedrijf ook voor klantrecensies. Klantrecensies zijn erg belangrijk en helpen toekomstige klanten te overtuigen voor jou te kiezen. Klanten kunnen hun waardering tonen met beoordelingen en recensies om te laten zien dat ze een post van jou leuk vinden en Google+ berichten opnieuw delen op internet.

“Verkopen is helpen kopen! Hoe beter je helpt hoe meer je verkoopt”

2- Lokaal verbinding maken

Ik geloof er niet in dat de wereld straks wordt geregeerd door grote bedrijven. Het zijn juist de kansen die je als ondernemer kunt pakken door gebruik te maken van slimme concepten die lokaal verbinden op gemeenschappelijke kenmerken. Deze concepten faciliteren in de beslissende koopfase van bezoekers een optimale zichtbaarheid.

Stel: een klant staat bij de slager en doet een bestelling en moet even wachten. Op het presentatiebeeldscherm achter de counter komt de aanbieding van de bloemist van verderop in de straat voorbij. Een leuke bos bloemen voor een paar euro. Je denkt: die aanbieding pak ik straks even mee, want ik moet vanavond op visite en dan heb ik een leuke binnenkomer. Resultaat: de klant wordt tijdens het wachten geïnformeerd met een leuke aanbieding die hem of haar helpt. De bloemist heeft een extra klantbezoek dat hij anders misschien niet zou hebben.

De voordelen van een dergelijke oplossing:

  • De klant wordt geïnformeerd over de activiteiten van de slager (acties, facebook, openingstijden, etc)
  • De lokale winkels staan met elkaar in verbinding en helpen elkaar aan meer omzet
  • De winkels hebben minder reclamebudget nodig om tot meer omzet te komen
  • De klant wordt geïnformeerd over aanbiedingen waar hij anders misschien niet van op de hoogte was.

Kort en krachtig in 6 seconden een blijvende indruk achterlaten bij jouw klanten, maar ook bij klanten van ondernemers bij jou in de buurt? Dat kan bijvoorbeeld met DisplayShare.

DisplayShare is een vorm van narrowcasting. DisplayShare biedt je een uniek marketingsysteem, waar je tegen zeer lage kosten een zeer breed, maar toch doelgericht publiek kunt bereiken. De kracht van adverteren is herhaling!

3- Herkenbaarheid voor je klanten

Als een klant op zoek is naar een product of dienst, zal hij in eerste instantie afgaan op wat hij kent of herkent. En hoe vaker hij een product of bedrijf tegenkomt, des te meer het ervoor zorgt dat het top of mind is.

Koopplein.nl is de 2de marktplaats van Nederland. Koopplein.nl faciliteert een gratis online platform, waar kopers en verkopers samen komen om (gebruikte) spullen te kopen en te verkopen. Er zijn 24 verschillende rubrieken waar deze spullen in gerubriceerd staan. Dus heb je iets hebt wat je niet meer gebruikt? Maak een foto, een korte omschrijving en zet het via je smartphone te koop op Koopplein.nl. Zo simpel is het.

Omdat er op Koopplein.nl lokaal wordt gehandeld komt fraude nauwelijks voor. Een ander groot voordeel is, dat het gratis is, ongeacht het aantal advertenties dat je wilt plaatsen. Ook het omhoog plaatsen van advertenties is gratis en ongelimiteerd. Dit in tegenstelling tot Marktplaats.nl.

Voordeel voor ondernemers:

Naast de vele voordelen voor de particuliere gebruikers, zijn er ook voordelen voor de lokale ondernemers. Waarom? Omdat ondernemers ook kunnen adverteren in diezelfde rubrieken. Deze advertenties staan tussen die van de particuliere adverteerder.

Door te adverteren op Koopplein.nl ben je 24/7 zichtbaar bij de inwoners uit je directe omgeving. Maar dat is niet het enige. Koopplein.nl is ook het goedkopere alternatief voor Google adwords (betaalde google advertenties). Door ook de bedrijvenpagina te gebruiken als ondernemer wordt de vindbaarheid van het bedrijf aanzienlijk verbeterd.

Een bedrijvenpagina kan worden gebuikt als landingspagina voor de advertentie die op Koopplein.nl staat, maar ook om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

Zo kun je ook als ondernemer dus het goede antwoord zijn op een vraag in Google.

Meer weten? Neem dan contact op met Henry Hartgring op 06-11696812 of stuur een mail naar henry@lupalokaal.nl

Met vriendelijke groet,

Henry Hartgring

LupaLokaal.nl

 

Henry Hartgring: Ik ben eigenaar van LupaLokaal en online- en marketing specialist. Na jarenlang in de automotive te hebben gewerkt als concept- en crm manager heb ik in 2016 besloten het roer om te gooien en als ondernemer verder te gaan. Mijn passie is om mensen te inspireren en tot nieuwe dingen te laten komen. Ik richt mij op de verbinding van online zichtbaarheid en offline dienstverlening van ondernemers. Nog geen LinkedIn connectie? Maak dan contact. Ik link graag met je.

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *