Een lokale online platformstrategie biedt uitkomst voor ondernemers

[foto boven] Impressie van de Terp bij winkelcentum “in de Boogaard” Rijswijk in 2013. Nu 4 jaar later zijn alle winkels vertrokken en staat het nagenoeg leeg.

Niet alleen de consument oriënteert zich steeds meer online. Ook ondernemers zelf oriënteren zich steeds meer online. Vooral mobiel! Bij alles waarnaar men op zoek is, wil men op product- en dienstenniveau geïnformeerd worden. Dan is het toch eigenlijk raar dat veel ondernemers zelf online niet of nauwelijks te vinden zijn?

Behoudens de ondernemers met een webshop, laat nagenoeg GEEN enkele ondernemer, op welk lokaal platform dan ook, in detail zien wat deze aan producten of diensten te bieden heeft. Terwijl hijzelf, en met hem nagenoeg alle consumenten, op product- en diensten niveau zoekopdrachten plaatsen.

Helaas verliezen steeds meer lokale ondernemers hun (vaste) klanten aan grote ONLINE aanbieders die klanten naar zich toetrekken door het visualiseren van hun vaak enorme aanbod. Dit is wat de consument wil. Deze wil plaatjes en productinformatie zien, liefst met een review en een interessante prijs. Als ondernemers dat nu nog steeds niet begrijpen, zullen ze nóg meer klanten verliezen aan deze online aanbieders en deelplatforms.

Een lokale online platformstrategie biedt uitkomst. Ondernemers kunnen er hun aanbod, diensten, aanbiedingen en evenementen communiceren. Het aanbod kan hierdoor vaak in de duizenden producten en diensten belopen. Inwoners zijn beslist geïnteresseerd in een dergelijk aanbod. Men bekijkt een en ander liever eerst online, dan dat men de lokale winkels bezoekt of contact zoekt met de ondernemer. Vooral de consumenten tussen 18 en 55 jaar zijn erg online gericht. Deze groep ziet men steeds minder vaak in winkels of als men ze ziet, hebben ze zich al online kunnen georiënteerd waarna men de winkel alsnog bezoekt.

Voorbeeld van een bruikbaar lokaal online platform:

Koopplein.nl is een lokaal online platform waar ondernemers en consumenten samen hun aanbod, aanbiedingen en mededelingen op kunnen communiceren! Getoonde afbeeldingen zijn een indruk van de nieuwe website die vanaf september 2017 in gebruik zal worden genomen.

Gelukkig zijn er nog velen die sowieso graag winkelen en zeker in het weekend in winkelcentra te vinden zijn. Toch slinkt deze groep in een rapper tempo dan iedereen lief is. Daarom is het belangrijk dat de ondernemers binnen de gemeentegrenzen zich als groep gaan profileren richting consument. Een lokale platformstrategie kan eraan bijdragen dat het publiek de lokale ondernemer weer gaat vinden én gaat waarderen.

Ik kan u hierbij helpen. Wilt u meer weten? Neem een kijkje op onze website  www.lupalokaal.nl

Henry Hartgring

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *