“Retail onderschat oprukkende marktplaatsen”

Online marktplaatsen beheersen over vijf jaar veertig procent van de online retailmarkt. Dat is nogal een statement! Wat voor impact heeft dat op uw business? Toch ziet het ernaar uit dat dit werkelijkheid gaat worden. Daarnaast zijn er nog veel andere ontwikkelingen gaande en de vraag is of lokale ondernemers hierop voorbereid zijn.

Geen speler is wie hij lijkt

Steeds meer grote bedrijven en ketens kiezen ervoor om hun business via e-commerce platformen te organiseren. Neem kieskeurig.nl, een online vergelijkingssite waar je, in 21 rubrieken, producten met elkaar kunt vergelijken en het (goedkoopste) product direct kunt bestellen. En ben je nog niet overtuigd? Dan zullen de uitgebreide productuitleg en klantreviews wel dat laatste duwtje geven. Hier komt geen verkoper meer aan te pas. Kieskeurig.nl heeft in dit voorbeeld de retailfunctie in zijn geheel overgenomen.

Maar ook een aantal internationale bedrijven zal de komende jaren de lokale markt betreden en deze sterk gaan beïnvloeden. Denk aan Amazon, Alibaba en E-bay. Zij zullen trachten hun marktaandeel te vergroten. De rollen in de retail zullen dus veranderen.

Oude situatie                                                Nieuwe situatie

Nieuwe spelers die in korte tijd de markt veroveren

Recent waren de supermarkten in Amersfoort enorm verrast; Picnic.nl, een boodschappen bezorgservice uit Amersfoort, wist in 6 maanden tijd vanuit het niets 5% marktaandeel te veroveren. Het geheim? Boodschappen tegen de laagste prijs bestellen via een zeer gebruiksvriendelijke app. De boodschappen werden vervolgens netjes thuisbezorgd.

If you’re not a brand, you’re a commodity

Een sterk merk is belangrijk om in een competitieve markt te overleven. Neem de automotive sector. Tegenwoordig proberen rond de 40 merken in Nederland hun auto’s te verkopen. Een behoorlijke uitdaging, waarbij komt dat veel mensen steeds minder waarde hechten aan bezit. Hoe gaat een merk in de toekomst zijn auto’s dan nog verkopen, als ze technisch en qua prestaties veelal gelijk zijn? Alleen op design, merkbeleving en sublieme dienstverlening kan een bedrijf zich straks nog onderscheiden.

Elke organisatie moet dus vroeg of laat een nieuw en duurzaam onderscheidend vermogen ontwikkelen dat continuïteit biedt voor de lange termijn. Veranderen gaat echter niet eenvoudig, zeker niet als het nu nog redelijk goed gaat. Het is dus belangrijk om je merk of bedrijf in ieder geval onder de aandacht houden bij de doelgroep. Maar hoe doe je dat, als je nauwelijks online zichtbaar bent?

Verbinden en samenwerken is de sleutel

De Nederlandse consument behoort tot de wereldtop als het gaat om het doen van online bestellingen. Dit komt vooral, doordat grote online aanbieders dit proces steeds beter faciliteren. Het gehele oriëntatie- en verkoopproces is aanwezig op één platform. Daarnaast is het afleverproces ook vaak tot in detail geregeld.

Om een dergelijk platform zelf te ontwikkelen is voor veel ondernemers geen haalbare kaart. Echter, als ondernemers zouden samenwerken op een lokale zoekmachine zoals Koopplein.nl, kan dat de sleutel zijn voor meer website bezoekers en de concurrentie aangaan met het gezamenlijke probleem: de grote online aanbieders.

50% van de ondernemers is online niet zichtbaar

Uit onderzoek blijkt, dat de helft van de ondernemers online niet of nauwelijks is terug te vinden. Er is geen (actieve) website. Ondernemers zijn goed in hun vak, maar hebben vaak geen verstand van de nieuwe mogelijkheden om hun markt nog beter te bewerken. Er zijn tegenwoordig ontelbaar veel manieren om je bedrijf meer online zichtbaarheid geven.

Welke keuze?

Online zichtbaarheid is belangrijk. Maar waar moet een ondernemer nou op inzetten? Een website? Een Facebook pagina? Of toch adverteren in de krant? Het is in ieder geval van belang dat er een website is die zoveel mogelijk aansluit op het product of de dienst die wordt verkocht. De volgende vraag is dan direct: Hoe komen er meer bezoekers op de website?

Steeds meer website bezoekers zijn afkomstig van Facebook

Om meer bezoekers op de website te krijgen zijn er een aantal opties; vaak denkt men dan direct aan Google. Google Adwords en SEO kunnen in ieder geval zorgen voor een hoge ranking in de zoekresultaten. Nadelen hiervan zijn echter de passieve vorm en de (eventuele) hoge kosten.

Wat niet bij iedereen bekend is, is dat Facebook een net zo’n grote rol kan spelen in het website verkeer als Google. Sterker nog, met een goede Facebook strategie kun je heel specifiek je doelgroep bepalen en deze tegen minimale kosten benaderen. Het voordeel is dat je pro-actief op zoek gaat naar klanten en klanten aan je kunt binden door likes te verzamelen.

Voor optimaal resultaat is een combinatie van zowel Google als Facebook het beste (mits natuurlijk goed uitgevoerd).

Koopplein.nl

Al eerder genoemd, kan Koopplein.nl een belangrijke traffic generator zijn voor een website. Koopplein.nl is een Nederlands bedrijf en vergelijkbaar met Marktplaats.nl, echter met een sterke focus op de inwoners en ondernemers uit een gemeente en haar directe omgeving. Door te adverteren op Koopplein.nl is men, tegen lage kosten, 24/7 zichtbaar bij een koopgerichte doelgroep.

Voordelen voor ondernemers:

  • lage advertentie kosten
  • 24/7 online zichtbaar binnen koopgerichte doelgroep
  • een goedkoper alternatief voor google adwords

Koopplein.nl bestaat inmiddels uit een landelijk dekkend netwerk van 265 handelsplaatsen en is in 2014 uitgeroepen tot de beste handelssite van Nederland. Koopplein.nl behoort tot de top 500 van best bezochte websites van Nederland.

De voordelen voor de particuliere gebruiker:

  • gratis & ongelimiteerd adverteren
  • veilig en gemakkelijk
  • geen verzendkosten
  • lokaal en landelijke zoekopdracht mogelijk

Online zichtbaar analyse

Wilt u online zichtbaar worden en een koopgericht publiek bereiken neem dan contact met mij op. Ik kan u helpen met alle online mogelijkheden die in dit blog aan de orde zijn gekomen.

En om snel de volgende stap te zetten op het gebied van online zichtbaarheid bied ik u gratis graag de online zichtbaar analyse aan.

Na de analyse krijgt u een aantal tips waarmee u snel de volgende stap kunt zetten op het gebied van online zichtbaarheid.

Wat gaan we tijdens deze analyse doen:

1.   ik stel een aantal vragen over uw bedrijf

2.   we kijken naar uw doelstelling

3.   we kijken naar uw actuele online presentatie

4.   ik geef een aantal belangrijke tips om de online zichtbaarheid te verhogen

5.   aan het einde van het gesprek volgt een aanbod voor de volgende stap

Dit doe ik voor ondernemers zonder personeel en ondernemers die offline al succesvol zijn met hun bedrijf en nu online meer bereik- en het aantal klanten willen vergroten.

Graag tot ziens!

Met vriendelijke groet,

Henry Hartgring

Henry Hartgring: Ik ben eigenaar van LupaLokaal en online- en marketing specialist. Na jarenlang in de automotive te hebben gewerkt heb ik in 2016 besloten het roer om te gooien en als ondernemer verder te gaan. Ik vind het leuk om mensen te inspireren en tot nieuwe dingen te laten komen. Ik richt mij op de verbinding van online zichtbaarheid en offline dienstverlening van ondernemers. Nog geen LinkedIn connectie? Maak dan contact. Ik link graag met je.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *