Social media

“Een nieuwe klant binnenhalen kost je 6 keer zoveel als een bestaande klant behouden.”

Als je veel marketing geld investeert om klanten voor je te winnen, maar niets doet om ze te behouden, dan ga je niet vooruit. Veel bedrijven focussen zich alleen op het werven van nieuwe klanten. Heel begrijpelijk natuurlijk! Want als je geen nieuwe klanten werft, is het risico dat je omzet daalt gegarandeerd. Toch is het ook belangrijk om je marketing euro te investeren in je bestaande klantenkring. Deze klanten kennen je al, zijn vaak tevreden en komen regelmatig terug. 

Maar…. niet alle klanten blijven klant. Uit onderzoek blijkt dat tussen de 20% – 30% van je klanten per jaar niet meer terugkomen. De belangrijkste redenen voor klanten om weg te blijven zijn:

  • De klant hoort zelden of nooit iets van de ondernemer.
  • De klant is ontevreden over het product of dienst (maar zegt niets).
  • De klant is toe aan een (nieuwe) aankoop en gaat zelf op (online) onderzoek uit zonder u daarbij te betrekken.
  • De klant voelt zich achtergesteld, omdat anderen een betere behandeling krijgen.
  • De klant is ontevreden over de service.

Een trouwe klant is dus niet zo vanzelfsprekend. Een band opbouwen is dus essentieel en kan heel goed met Facebook. 
Op dit moment is Facebook het beste advertentieplatform, met een gemiddelde van 15 check-ins per persoon per dag. Het werkt beter dan Google (verhouding: website traffic 43% Facebook vs 38% Google)]. Met Facebook zijn we in staat om jouw bedrijf of product heel specifiek binnen jouw doelgroep te promoten. Dit kan op basis van demografische gegevens, interesses en gedrag.

De voordelen van Facebook marketing zijn…
  • Beste advertentie platform op dit moment. (mensen loggen gemiddeld 15 per dag in)
  • Merk/product promotie binnen jouw specifieke doelgroep
  • Opbouwen binding met jouw klanten (netvlies principe)
  • Betaalbaar alternatief voor Google adwords

“Wist je dat een gemiddeld persoon 1500 berichten per dag te zien zou krijgen op Facebook, wanneer er geen filtering zou zijn?”

 

Een band opbouwen…

Wil je een band op bouwen met je bestaande klanten dan, kunnen we ervoor zorgen dat erop wekelijkse basis zo relevant mogelijke content wordt gepost. Doordat Facebook maar aan 4-10% van jouw volgers berichten toont, is het belangrijk dat de berichten relevant zijn en zoveel mogelijk betrokkenheid genereren. Ook live video’s en filmpjes krijgen op dit moment van Facebook een voorkeursbehandeling en dus meer bereik.

Nieuwe klanten?

In onze aanpak voor meer nieuwe klanten gebruiken we de KTL-methode. Met deze methode gaan we eerst een relatie opbouwen met de doelgroep. Deze methode is gebaseerd op de marketing funnel en bestrijkt 3 klantfases, te weten:

1. Know fase = Ben je bekend met het bedrijf?
2. Like fase = Ik ben bekend met het bedrijf! Ik sta open voor berichten van …
3. Trust fase = Ik vertrouw het bedrijf en ben in de markt voor business (aanbiedingen of andere acties).

Voor deze fasen ga we ervan uit dat de mensen die de verschillende boodschappen ontvangen nog geen klant zijn van het bedrijf. We spreken vooralsnog van een prospect.

De KLT-methode

Know

De klant moet zich nog bewust worden van bedrijf, de naamsbekendheid is laag.

Like

De klant kent het bedrijf, maar moet nog overtuigd worden van de waarde.

 
 
 
 

Trust

De klant is overtuigd van het bedrijf en is klaar om te converteren

Stel je voor..

Je bent een autobedrijf, gespecialiseerd in het merk Suzuki en wilt nieuwe klanten voor onderhoud en APK werven. Dan gaan we eerst de doelgroep bepalen en daarna de campgagnes ontwikkelen.

Bijvoorbeeld: alle Suzuki eigenaren in een straal van 5 KM (of op basis van bepaalde postcodes) rondom het bedrijf die interesse hebben in een APK en een pechhulpproduct. De bestaande klanten (likers van de facebookpagina) willen we voor het bericht uitsluiten, aangezien die op een andere manier worden benaderd. We kunnen deze mensen dan vervolgens met verschillende campagnes benaderen. Zoals “Kom langs voor een gratis health-check en ontvang een jaar lang gratis pechhulp”, of “maak nu afspraak voor een onderhoudsbeurt i.c.m. met APK en ontvang een jaar lang gratis pechhulp incl. caravan dekking”.

Net als andere kleine ondernemers had ik niet voldoende kennis om social media in te zetten. Totdat LupaLokaal mijn marktbewerking optimaliseerde. Vanaf dat moment werkte ik met een plan, een strategie en bereik ik mijn doelgroep in plaats van met hagel schieten.
Pointmaker Volleybal

Werk met een stappenplan

Wat gaan we doen, wanneer je besluit om met ons samen te werken. We kijken eerst naar je doelstelling. Wat wil je bereiken? Bij welke doelgroep en op welke manier?

Wat zijn bijvoorbeeld de belangrijkste haakjes bij je klanten. Met andere woorden wij verdiepen ons in jouw merk-DNA, zodat jouw doelgroep wordt getriggerd met behulp van een bijpassende strategie.

Met deze informatie gaan we een actieplan voor je maken dat we vervolgens vertalen naar een communicatie kalender. Je kunt dan denken aan een Excel bestand, waarin op hoofdlijnen per maand of kwartaal thema’s en belangrijke (sport) events staan ingevuld. Vanuit deze thema’s en events ontwikkelen we dan vervolgens een post voor op Facebook.

Wat kost dat? Facebook marketing uitbesteden?

De kosten voor het uitbesteden van social media zijn geheel afhankelijk van het soort project.

Het ligt er namelijk aan hoever jij wilt gaan met je Facebookstrategie en hoeveel campagnes er nodig zijn. Dat stemmen we samen af. Waar je in ieder geval wel vanuit kan gaan is dat het goedkoper is dan:

  • Een goede marketeer op je loonlijst zetten
  • Zelf aanrommelen, uren verliezen en kostbare fouten maken
  • Per uur een prijzig marketingbureau of dure freelancer inhuren

Vaak kan er met een bedrag vanaf € 17,- per week wekelijkse content geplaatst worden. Dit bedrag is exclusief advertentiebudget, afhankelijk van de branche raden we aan om hier minimaal € 50,- voor te reserveren. Voor een marketingplan rekenen wij eenmalig 495,-